نکات بسیار مهم

یک: برای رییس اداره شهرستان باید واحد سازمانی اسم شهرستان ثبت شود.

دو: هر کتابخانه باید یک مسئول کتابخانه داشته باشد.

سه: به ازای هر سمت باید یک کاربری وجود داشته باشد. برای مثال کتابداری که در 2 کتابخانه همزمان مشغول است و یا از کتابخانه ای به صورت موقت به کتابخانه دیگری جابجا شده است، باید 2 کاربری جداگانه داشته باشند و هر کاربری یه یک سمت اختصاص یاید.

چهار: رئوسای ادارات شهرستان که همزمان مسئول کتابخانه نیز می باشند، باید خود را به عنوان مسئول کتابخانه ثبت نمایند. ایجاد کاربری جدید برای رییس اداره شهرستان لازم نیست.





مرحله اول: ورود به سامانه

روسای محترم کتابخانه‌های عمومی ابتدا به کمک نام کاربری و پسورد خود در نرم‌افزار سامان وارد شوند. پس از ورود از قسمت مدیریت کاربران، گزینه "مدیریت کارکنان کتابخانه" را انتخاب نمایند.



صفحه مدیریت کارکنان شامل بخش‌های زیر است:

 

قسمت اول: نمایش آمار تعداد پرسنل کتابخانه‌های شهرستان


توضیح عناوین فیلدهای این بخش:

فیلد


توضیحات

تعداد کل کاربران


عدد این گزینه نشان‌دهنده تعداد "کارکنان" هایی است که در حال حاضر در شهرستان شما ثبت و برای آن‌ها سمت تعریف‌شده است. لازم به ذکر است ممکن است به سبب تعریف 2 سمت برای یک نفر بیشتر از تعداد کارکنان واقعی شما باشد که مشکلی ندارد.

تعداد کاربران واردشده


هرکدام از سمت‌ها را که بررسی کنید و گزینه اعمال تغییرات را کلیک کنید یک عدد به این "تعداد کاربران واردشده" اضافه و یک عدد از "تعداد کاربران وارد نشده" کاسته خواهد شد. عدد تعداد کاربران وارد نشده باید در پایان کار 0 باشد.

تعداد کاربران وارد نشده


قسمت دوم: فرم مشخصات پرسنل کتابخانه های شهرستان



نحوه تکمیل و یا اصلاح فرم به شرح ذیل است:
برای هر یک از کارکنان به ازای هر سمت، یک ردیف می‌بایست در جدول ذیل مشاهده کنید. اگر کتابداری تنها در یک کتابخانه مشغول است یک ردیف و اگر هم‌زمان در 2 کتابخانه مشغول است 2 ردیف باید ایجاد کنید. و در هر ردیف در قسمت مربوطه به وضعیت کاری، سمت وی را تعیین کنید.

کد ملی

غیرقابل تغییر است درصورتی‌که مغایرتی مشاهده می‌شود، بایستی از قسمت مدیریت کاربران اصلاح شود.

نام

در صورت تغییر، در کل سیستم برای فرد این تغییرات اعمال خواهد شد.

نام خانوادگی

جنسیت

فعال بودن

اگر این شخص در شهرستان شما مشغول است آن را بلی و در غیر این صورت خیر را انتخاب کنید. درصورتی‌که کتابدار شما مرخصی بلندمدت است آن را بلی انتخاب کنید.

واحد سازمانی

نام کتابخانه‌ای که در آن مشغول است را وارد نمایید. دقت کنید اگر کتابدار یا نیرویی در 2 کتابخانه مشغول باشد می‌بایست برای هر سمت یک ردیف ایجاد کنید.

مدرک

آخرین وضعیت تحصیلی فرد موردنظر را وارد نمایید.

رشته تحصیلی

سمت

مطابق جدول عمل کنید

رئیس اداره شهرستان

تنها برای خود این گزینه را انتخاب نمایید.

مسئول کتابخانه

برای مسئولین فعلی کتابخانه ‌این گزینه را انتخاب نمایید. برای مسئولین کتابخانه لازم نیست ردیف کتابدار ایجاد کنید. وضعیت مسئولین پیشین را تغییر دهید.

کتابدار

منظور همه کتابداران کتابخانه می‌باشند، اعم از کتابدار امانت، کودک، نابینا، فهرست‌نویس و....

کتابدار موقت

منظور همه کتابدارانی هستند که به‌صورت موقت در کتابخانه مشغول به خدمت می‌باشند. برای مثال کتابخانه‌ای که در دست تعمیر است و کتابداران آن به کتابخانه دوم منتقل‌شده است در کتابخانه دوم وضعیت آن‌ها کتابدار موقت می‌باشند.

نیروی خدماتی ثابت

اگر در کتابخانه یک نیروی خدماتی ثابت وجود دارد برای وی ردیف ایجاد کنید و حتماً وضعیت وی را مشخص نمایید.

خدماتی مشترک

اگر نیروی خدماتی مستخدم در نهاد به‌صورت مشترک در چند کتابخانه خدمت می‌کند به ازای هر کتابخانه یک ردیف ایجاد کنید و برای همه کتابخانه‌هایی که وی در آن مشغول است وضعیت خدمات  مشترک را انتخاب نمایید.

سایر

درصورتی‌که به غیر از سمت‌های ذکر شده، شخص دیگری در کتابخانه مشغول است و مستخدم نهاد است، اعم از نگهبان و... برای وی ردیف ایجاد کنید و سمت آن را وارد نمایید.

 

 

مرخصی بلندمدت

درصورتی‌که در حال حاضر هر یک از کارکنان شهرستان در مرخصی بلندمدت حضور دارد آن را وارد نمایید.


نحوه ایجاد ردیف:
برای ایجاد یک ردیف جدید در صفحه ابتدا باید یک کاربر جدید ایجاد کنید


پس از کلیک بر روی گزینه ثبت‌نام کاربر جدید به صفحه ثبت‌نام وارد می‌شوید. اطلاعات شخصی کاربر را وارد نمایید. یا از وی بخواهید اطلاعات خود را وارد نماید.
دقت کنید برای تعریف نیروی خدماتی می‌بایست ,وی را کاربر ویژه تعریف کنید.


برای پرسنلی که کتابدار نیستند (مسئول کتابخانه و ...)، باید نوع دسترسی را کاربر ویژه در نظر گرفت.



نمایش پیغامهای تایید ثبت تغییرات:








خطاهای این بخش و راه حل آن:

سوال: هنگامی که روی گزینه ثبت تغییرات کلیک میکنم، پیغام زیر ظاهر می شود:
 
راه حل: همه فیلدهای خالی باید تکمیل شوند.



در صورت بروز مشکل و یا پیشنهاد در خصوص بهتر شدن فرایند از قسمت زیر؛ نکات خود را برای ما ارسال نمایید. در اسرع وقت منتظر پاسخ خود باشید. متشکرم.